Ljusmeditation med Yoga Nidra – tips i mörkret

Välkommen på ljusmeditation med YOGA NIDRA – yogisk sömn och djupavslappning – genom meditation under två söndagar i december: den 13 och 20 december.

HÅLLER AVSTÅND
Shanti yogastudio är trygg eftersom den är jättestor (150 m2) och vi väldigt naturligt håller avstånd genom en liggande klass.

YOGISK SÖMN – DJUPAVSLAPPNING
Yoga Nidra är en enda lång djupavslappning och kan om den utförs på rätt sätt bland annat minska stressnivån i kroppen och motverka sömnproblem, frigörande av minnen som fastnat i vårt undermedvetna och medvetna samt skapa ett ökat tillstånd av medveten närvaro. Genom denna ”yogiska sömn” vill vi försätta kroppen i ett tillstånd av sömn, medan sinnet behålls fokuserat och vaket.

SANSKRIT
Yoga Nidra kommer av yoga (sanskrit: förening, enhet) och nidra (sanskrit: sömn) och betyder ”fysisk sömn” att vid fullt medvetande uppleva att den fysiska kroppen sover.

Fördelar med yoga nidra
✨ Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn.
✨ Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar.
✨ Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn. Effekten av 20-30 minuter yoga nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.
✨ Ger ökad koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.
✨ Enkelt att utföra, även för den som har problem att hålla en sittande meditationsställning.
✨ Kan minska fysisk smärta genom att hormoner kopplade till smärtlindring frigörs.
✨ Ger både kropp och sinne återhämtning och balans.
✨Tillåter dig att gå på djupet av dig själv och bli mer trygg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *